Kes toetab juhti, kui tema murekoorem üle pea kasvama hakkab?
Tugeva juhtimiskultuuriga ettevõtetes saavad töötajad toe ja nõu saamiseks oma juhi peale alati loota, kuna hea juht on korraga liider, nõustaja ja oma ala ekspert. Hea juht on inimene, kes näib oma meeskonna ees vankumatu ja tugev, aga see ei tähenda, et juht ise inimene poleks. Nii nagu vajavad tuge ja abi töötajad, vajavad seda vahel ka juhid – kahjuks on see aga midagi, millest tihti ilma jäädakse, räägib Elisa teeninduse valdkonna juht Kristina Judina.
Mida kõrgemale keegi oma karjääriredelil liigub, seda rohkem talle vastutust antakse. Kui juhtumistöö sobib, on see midagi, mida nautida. Kuid ka kõige nauditavamad tegevused pole ilma oma murekohtadeta. Mida raskem on kantav vastutuskoorem, seda keerulisemad ja sagedasemad on ka stressirikkamad perioodid. Ja see stress ei saa jõuda ülejäänud meeskonnani, sest kui hakatakse tundma, et juba kapten pinge all murdub, murdub peagi kogu ülejäänud tiim.
Muidugi ei tähenda see, et juht ei tohi oma töötajate ees inimlikke emotsioone tunda või jagada, mida ta mõtleb. Küll aga peab seda tegema mõõduka filtriga. Pidevalt raskustest ja muredest rääkimine paneb ka meeskonna täpselt samadele teemadele mõtlema, tekitab ebakindlust ning õõnestab mõneti juhi autoriteeti. Seega on oluline, et ka kõike kõrgema astmed juhid omaks tugivõrgustikku, kes neid just nende muredega toetada saaks. Sest lõpuks on ka juht inimene, kes tuge vajab.
Ükski juht ega firma ei saa kasvada vaakumis – me kõik vajame välist tuge
Tugeval juhil peab mõistagi olema hea stressitaluvus, ent see ei tähenda, et tal kõik probleemid ja väljakutsed alati iseseisvalt lahendada tuleks. Mingi maani on eeldatud, et juhtivale kohale tõusnud inimene suudab olukorrad ise ära hallata, kuid juhi tugevus ei tulene kunagi sellest, et ta on 100% iseseisev. Pigem isegi vastupidi: hea juht teab ja oskab nõu küsida, ta oskab arutada ja ta mõistab, kuidas ja kust vajadusel tuge leida. See, kust seda tuge saada, sõltub aga juba väga konkreetsest ettevõttest ja konkreetsest inimesest.
Keskastmejuhtide puhul on harilikult esimeseks ja parimaks toeallikaks tema enda otsene juht. Inimene, kes näeb jutuksolevast juhist veelgi laiemat pilti, omab veelgi rohkemaid kogemusi ja kellega saab mõtteid ausalt vahetada, kartmata meeskonna meele mürgitamist negatiivsete emotsioonidega. Tihtipeale ei pruugi isegi juht on juhilt otseselt vastust või selget nõu taotleda, vaid ainuüksi võimalus kellegi kuuldes asjad valjult läbi mõelda on piisav, et õhusolev olukord ära lahendada. Kõva häälega kellegi kuuldsed mõtete välja ütlemine võib teinekord kõik, mida tarvis läheb.
Kui aga murega juhiks on keegi, kellel majas sees juhti polegi – või ei soovita mingil põhjusel oma otsest juhti protsessi kaasata – võivad heaks tugiallikaks olla ka coachid. Inimesed, kes on elukogenud, treenitud, omavad mingit perspektiivi ja suudavad olla hea sparringupartnerid ideede põrgatamisel ja keeruliste olukordade lahtimõtlemisel. Kui hästi läheb, leiab selle inimene oma enda majast – oma juhi või neutraalse personalitiimiliikme näol – teisel juhul võivad appi tulla majavälised abilised.
Vajaliku kompetentsiga tugi on asendamatu ka siis, kui juht on kasvanud oma majas oma valdkonna vaieldamatuks eksperdiks. Inimeseks, kellest keegi rohkem lihtsalt asjadest ei tea ning kellele ei suuda tema otsene juht isegi parima tahtmise korral soovitud nõu jagada. Aga kuskil on kindlasti keegi, kes suudab asjas kaasa rääkida. Olgu selleks konkurendi majas sama tööd tegev inimene, mõni täiesti mitteseotud valdkonna tippjuht või hoopiski sõpruskonda kuuluv inimene, kes töötab samas valdkonnas, aga mingis teises vormis.
Majavälistel inimestel on kogemused ja perspektiiv, mida on oma ettevõtte seest mõnikord keeruline leida. Nad on kokku puutunud sarnaste muredega, kuid lahendanud need mingil moel, mille peale oma firmas keegi isegi mõelda pole suutnud. Nad kogevad sarnaseid muresid-probleeme ja suudavad olla võrdväärsed mõttekaaslased, pakkudes ühteaegu nii võimalust ventileerimiseks, kui ka oma kogemust ja ülevaadet senitehtu edukusest sarnastes olukordades.
Kui aga soov on leida kedagi, kellelt lihtsalt õppida, kelle kogemusi kuulata ja kelle toel saada värske hingamine, siis head professionaalsed suhted tekivad näiteks konverentside ja koolituste käigus, mida tasuks ainuüksi seetõttu regulaarselt väisata igal juhtival positsioonil töötaval inimesel. Häid mõtteid võib kindlasti saada ka lavalt kuuldust, aga kohvipausi ajal sõprust sobitades võib enda ringkonda saada inimese, kelleta tundub peagi elu ettekujutlematu.
Ükski ettevõte ja ükski juht ei suuda kasvada vaakumis, ainult oma majasiseste ideede ja kogemuste pealt. Kuigi oma enda juht ja kolleegid on hindamatu väärtusega, vajavad ideed ja innovatsioon ka värskust, uudsust ja mitmekülgsust. Täpselt niisamuti vajab eri sorti tuge juht: mõnikord oma maja seest, teinekord majast väljast. Ei maksta selle toe otsimist karta – kui juht suudab särada, suudavad särada ka kõik tema ümber.