Põhisisu algus

Juhi kogemus: igaüks tahaks olla hea juht esimesest päevast peale, kuid selleks peab kasvama

03.02.2021

Me kõik oleme oma elus näinud häid ja halbu juhte ning tahame teiste vigu vältides asju paremini teha. Tahame ka olla head juhid rolli astumise esimesest minutist, kuid peame endale aru andma, et selleks kasvatakse ajaga.

Öeldakse, et uues ametis sisseelamiseks läheb aega umbes aasta. Pean tunnistama, et see peab paika. Juhiametisse astudes kulus mul umbes kaksteist kuud ja veidi peale, et hakata tundma ennast sellel alal kodusemalt. Muidugi tuli selle aja jooksul ette päevi, kus pea tahtis kordi ja kordi plahvatada. Nüüd tunnen ennast juba kindlamana, kuid õpin jätkuvalt iga päev. Tänaseks olen juhi rollis töötanud alles paar aastat ning alustades oli minu jaoks uus nii valdkond kui ka inimeste juhtimine. Varasemalt töötasin reklaamimüügi maastikul.

Eks tahtsin minagi juba esimesest päevast hea juht olla, kuid olen mõistnud, et kasvamine võtab aega ja iga päev leian uusi võimalusi, kuidas paremaks saada. Siin on minu tähelepanekud sellel teekonnal:

  • Fookusi seada võib olla raske

Töötades piirkonnajuhina on minu ülesanne juhtida nii tehnikute tiimi aga ka korraldada muid protsesse nagu näiteks kojukutsete logistikat. Samuti on igapäevane suur väljakutse leida õige tasakaal alahõivatuse ja hõivatuse vahel. Algaja juhina võib ette tulla olukordi, kus ühte teemasse sukeldudes võid lihtsasti fookuse kaotada ja ühes sellega kaob võime näha tervikpilti. Kuidas pühendada piisavalt aega nii inimestele kui ka muudele ülesannetele? Töötades valdkonnas, millest tugevalt sõltub klientide heaolu, on see vastutusrikas ülesanne. Tänasel internetiajastul, kus lisaks meelelahutusele kasutavad paljud inimesed internetti kodus töötamiseks, ei oleks keegi õnnelik, kui peaks nädala aega tehnikut ootama. Fookusi aitavad hoida ka erinevad mõõdikud ja tööriistad, mida oma töösse integreerida.

  • Ka juht vajab tuge

Juhi teekonna, eriti esimestel aastatel, on oluline, et juht saaks kellegagi mõtteid põrgatada ja oleks keegi, kes peegeldaks tema tegusid. Tajun, kui oluline on, et mul on toeks minu enda juht. Ta on inimene, kellega asju arutada ja kes tabab ära õige hetke enne, kui mu fookus hakkab paigast nihkuma.

  • Keerulistel hetkedel on missioonitunne oluline

Igal juhil tuleb varem või hiljem ette kriisiolukordi. Ilmselt poleks ma uneski ette näinud, et pean juhikarjääri algusaastatel tulema toime selliste väljakutsetega, nagu pakkus eelmine aasta. See andis hea õppetunni, kuidas töötajaid toetada keerulistel aegadel ja aidata neil mõista meie töö tähenduslikkust. Tehnikud ei saanud seda väärtust luua kodus püsides. Nad olid tõelised eesliini kangelased, kes olukorrast hoolimata pidid ennast ja kliente kaitstes turvaliselt aitama luua tehnilisi võimalusi kodukontoriks või e-koolitunniks. Inimeste vajadused kasvasid hetkega ja ootus tehnikute kiirele reageerimisele samuti.

  • Tuleb luua avatud keskkond

Üks põhitalasid, mida juht saab teha, on luua inimesi motiveeriv keskkond. Olen õppinud, et avatus on kõige alus ja töötan selle nimel, et minu tiimis räägiks kõik omavahel ausalt ja avameelselt – heast ja halvast. Mu inimesed ei pelga anda mulle tagasisidet või peegeldada, kui midagi valesti on. Julgustan neid mõtteid edastama – näost näkku, telefonis, e-kirja teel ja igas olukorras. Samamoodi pean ka end ise oma inimeste tunnete ja ootustega kursis hoidma. Aastas kaks korda toimuv arenguvestlus ei tohiks olla ainus hetk, kui juht leiab aega töötajalt küsida: „kuidas sul läheb?“.

  • Tiimitunnet peab looma ka siis, kui kõik on „sõidus“

Minu inimesed veedavad oma töö iseloomu tõttu palju aega teel olles ja näost näkku kohtumisi teiste tiimiliikmetega on vähe. Sisuliselt on tehniku auto tema kontor, kus ta viibib enamasti üksi. Seetõttu julgustan meeskonda üksteisega päeva jooksul suhtlema – jagama kogemusi ühe või teise ülesande lahendamisel, peegeldama häid või keerulisemaid tööhetki. Nii säilib igapäevane järjepidev suhtlus ja püsib tiimitunne. Sa võid olla autos küll üksi, aga tegelikult on su selja taga tugev tiim, millesse ka ise panuse annad.

Niisiis, on täiesti normaalne, kui juhiks kasvamise teel tunned, et vahel tahab pea plahvatada või tajud, et vastuseid igale küsimusele ei ole. See on osa protsessist ja arendab meid nii inimese kui ka juhina. Väikeste sammude kaupa kasvab enesekindlus ja kogemus. Usun, et pole kedagi, kes esimesest päevast kõike juhi ametis õigesti teeks. Valmis juhti kui sellist tõtt-öelda ei olegi minu arvates tegelikult olemas. Mida rohkem sa arened ja enda töös paremaks saad, seda rohkem näed uusi võimalusi, kuidas arengus edasi liikuda. Selles valdkonnas ei tulda meistriks sprindis, vaid lihvitakse oma oskusi maratonidistantsil.

Ilja Kosterov, Elisa kliendihooldustehnikute piirkonnajuht

Seotud märksõnad