Töötajad on sinu ettevõtte kõige kõvem värbamiskanal: juhi asi on luua töökeskkond, mis julgustab neid oma kogemustest rääkima
Heade töötajate leidmine on iga ettevõtte jaoks suur väljakutse ning enamasti pöördutakse mure lahendamiseks väljapaistvate turunduskampaaniate ja sihikindla tööandjabrändingu poole. Elisa teeninduse valdkonna juht Kristina Judina tõdeb aga arvamusloos, et sageli ei mõista tööandjad, et kõige võimsam värbamistööriist on neil juba majas olemas – tänased töötajad, kelle positiivne hinnang tööandjale omab nende enda tutvusringkonnas olevate inimeste karjäärialaste otsuste juures meeletut kaalu.
Endale lähedaste inimeste arvamuste mõju on keeruline ülehinnata ning on paratamatu, et sõbra või pereliikme hinnang või soovitus omab suuremat kaalu, kui miski muu. Lisades sinna juurde tõsiasja, et inimeste tutvusringkonda kuuluvad sageli neile endale võrdlemisi sarnase tausta, huvide ja üldise karjääriteega inimesed, on selge, et tööandja jaoks võib tänaste töötajate antud hea soovitus olla just see, mis aitab ka keerulise tööturu ajal read asjalikke inimesi täis hoida.
See aga eeldab seda, et töötajad päriselt tahavad oma tänast tööandjad ka sõpradele, tuttavatele ja pereliikmetele soovitada. Üks pool sellest on reaalselt meeldiva ja kutsuva töökeskkonna loomine – inimesed mõistavad, et kui nad soovitavad sõbrale ettevõtet, kus tegelikult pole hea töötada, langetavad nad oma enda usalduskrediiti –, teine pool aga kultuuri loomine, kus kiitmine on julgustatud ja töötajad mõistavad, mille poolest nende tööandja konkurentidega võrreldes välja paistab ja mis teemade parandamisega aktiivselt tegeletakse.S
Heaga harjunud inimesed ei oska arvata, et mujal on halvemini
Kui tööandja sooviks on, et uued töötajad jõuaks majja tänaste inimeste soovituste teel, on oluline, et seda soovi mõistaks ka töötajad ise. Eestlase olemuses on juba see, et headest asjadest väga ei räägita ning kui tööandja ei anna aktiivselt märku ega rõhuta, et soovitused on teretulnud ja uute töötajate tiimi lisandumine aitab vähendada kõigi koormust, siis tihti ka sellele teemale ei mõelda.
Selle kõrval mõjutab soovitamisaktiivsust olulisel määral ka see, kui hästi tänased töötajad mõistavad, mis on neil töö juures hästi, mis halvasti ja mis on selline, mida naljalt muude tööandjate juurest ei leia. Tihtipeale võetakse häid asju väga loomulikult ning eeldatakse, et see, kuidas nende ettevõttes asju tehakse, on normaalne igal pool. Juhid, kes soovivad oma töötajaid rohkem headest asjadest rääkima panna, peaksid seega selle teemaga aktiivselt tegelema ja mitte eeldama, et küll inimesed ise räägivad – alati ei räägi.
Üldise julgustamise kõrval on asjalikuks tööriistaks töötajate soovitushimu tõsta ka nende motivaatsiooni ja initsiatiivikust tõstvate lähenemiste juurutamine.Näiteks oleme näinud, et suureks abiks on see, kui töötajad saavad heade soovituste eest näiteks rahalise preemia, eriti hea, kui kahes osas – üks uue inimese tööle asumise hetkel ja teine siis, kui katseaeg läbitud. Sel viisil saab töötajate vaev ja aeg ka ausalt kompenseeritud ning suureneb oluliselt tõenäosus, et tänast tööandjat ka teistele soovitatakse.
Sõbra juttu usutakse
Lisaks sellele, et tänaste töötajate antud soovitused aitavad värbamist efektiivsemaks muuta, on see ka üks kõige hõlpsamaid viise tuua oma tiimi inimesi, kes muul juhul isegi kandideerimisele ei mõtleks. Olgu selle taga eelarvamused ettevõtte kultuuri osas või oma pädevuse alahindamine.
Sõpradevahelise suhtluse plussiks ongi aga personaalsus ja see, et sõbralt julgetakse küsida asju, mida värbajalt ei taheta või mille peale isegi ei mõelda. Tihti ei julge näiteks osad inimesed kandideeridagi, kuna arvatakse, et ettevõttesse tööle saamiseks on liialt kõrged tingimused. Kui sõbrad aga räägivad, kuidas asjad tegelikult on, siis pannakse ka CV oluliselt julgemalt teele. Selliste eelarvamuste ümber lükkamine on teiste värbamisturunduse kanalite kaudu tunduvalt keerulisem.
Niisamuti on just töötajad need, kes saavad kõige paremini avada seda, kuidas ettevõttes töötamine päriselt välja näeb. Näiteks pole haruldased olukorrad, kus sõbrad-tuttavad pole esimese hooga uskunud, et reklaamitud paindlikkus ja kaugtöö ka reaalselt toimivad – et päriselt ei peagi kontorisse tulema. Kui sõber aga ütleb, et tõesti ei pea, siis usutakse.
Seega ei tasu tänaste töötajate panust tulevaste töötajate leidmisesse alahinnata: nad on su kõige võimsad turundustööriist. Aga ainult siis, kui nad ka end päriselt ise hästi tunnevad.