Põhisisu algus

Elisa AI-juht: kas su ettevõte saab endale tehisintellekti lubada?

24.04.2024

Tehisintellekt (AI) on viimase aasta-kahe jooksul läbi teinud meeletu arenguhüppe ning uuring uuringu järel kinnitab, et AI lubab tõsta pea iga töötaja tootlikkust. Samas märgib Elisa masinõppe valdkonna juht Märt Vaha, et kuigi tehisaru potentsiaal on üüratu, siis ei ole ettevõtetel mõtet AI-lahendusi luua lihtsalt nende loomise pärast. Sageli võivad millegi uue ja ägeda loomise asemel hoopis mõistlikumaks lahenduseks olla karbitooted või erinevad automatiseerimisteenused.

“Kuigi AI-lahenduste loomine on muutunud oluliselt lihtsamaks, siis on see jätkuvalt keeruline arendusülesanne, mis nõuab aega, ressursse ja eelkõige selget vajadust. Tehisintellekt on äge ja võimekas, aga samamoodi nagu Excel ei ole parim lahendus igasuguseks andmetöötluseks, pole alati tehnilisemate väljakutsete puhul parimaks vastuseks tehisintellekti juurutamine” rääkis ta.

Selle asemel võib paljude ettevõtete jaoks olla mõistlikumaks lahenduseks erinevate protsesside automatiseerimine või rätseplahendusena loodud AI-tööriista asemel mõne valmistoote eelistamine, näiteks Zapieri kasutusele võtmine. Sel viisil on võimalik jätkuvalt lõigata kasu tänapäevaste tehnoloogiate pakutust, aga hoida investeeringud ja juurutamiseks kuluv aeg mõistlikumal tasemel. Vaha tõi välja, et näiteks selle asemel, et ehitada valmis oma enda majasisene AI-assistent, saab kasutada ChatGPT-d ja selle pakutud võimalusi.

Niisamuti on võimalik töötajate elu märkimisväärselt lihtsamaks muuta pöörates tähelepanu tüütumate tegevuste automatiseerimisele ning parema sünergia tekitamisele. “Need on veidi sellised pseudo-AI lahendused, kus asjad justkui juhtuvad automaatselt, aga taustal ei tööta mitte iseõppiv tehisaru, vaid kuskil on paika pandud loogika, et kui juhtub asi X, siis peaks järgmiseks automaatselt juhtuma ka asjad Y ja Z. Töötunde on sel viisil võimalik säästa märkimisväärselt, samas kui kogu süsteemi enda üles seadmine võib teinekord olla mõne minuti küsimus,” märkis ta.

Valmislahendused on juba väga head

Eelistades valmislahendusi ja lihtsamaid tööriistasid, on ettevõtetel võimalik arendusressursse pühendada kriitilisemate murede lahendamiseks. Samas tähendab see ka seda, et AI-tööriistasid ei saa ära kasutada nende täielike võimete piiril. Vaha selgitas, et tehisintellekti võimekus tuleneb andmetest, mis selle käsutusse antud on, ning kui ettevõte soovib töös võimalikult efektiivselt ära kasutada just oma majasiseseid andmeid, on tarvis luua ka erilahendusi.

Mingi maani saab oma andmetega kasutada ka avalikke tööriistasid – näiteks lasta ChatGPT-l teha kokkuvõte mõnest raportist või andmestikust – kuid see ei ole automaatne ning võib endaga kaasa tuua teatava turvariski. Kui tehisintellekti soovitakse kasutada maksimaalsel tasemel, tuleb sellele pakkuda ka rohkem andmeid, rohkem ligipääse ning kulutada selle kõige peale rohkem aega. 

Suuremate ettevõtete pärusmaa

“Kui soov on, et AI käiks ja loeks igapäevaselt rätseptööna ehitatud raamatupidamissüsteemis toimuvat ja kirjutaks nähtu pealt automaatseid raporteid, siis see on lahendus, mida karbitootena ei leia. See on midagi, mis tuleb ise mõne olemasoleva AI-mudeli peale ehitada, täiustada ja pidevalt muutuvate olude korral elus hoida,” lausus ta. “See on suur töö, aga kui see suudab kaasa tuua selge ärilise kasu, võib see olla mõistlik samm.”

Viimane on tihti aga midagi, mida saavad lubada endale vaid suuremad ettevõtted. Kuigi üksik arendaja võib liita ettevõtte tänaste süsteemidega AI-lahendusi, on erilahenduste loomiseks ja haldamiseks vaja pidevat panust. Ainuüksi möödunud aasta jooksul on teenusena pakutavates keelemudelites toimunud hulgaliselt uuendusi, mis hõlmavad nii mudeleid ennast kui ka seda, kuidas neile päringuid esitada. Piiratud ressursiga võib olla keeruline nii muutlikkus valdkonnas uuendustega kaasa liikuda. 

“Aga kui on reaalne probleem, mida ei saa lihtsamate reeglitega automatiseerida, siis tasub kindlasti AI poole vaadata. Tänu teenusena pakutavatele AI-mudelitele on erilahenduste loomine märkimisväärselt lihtsamaks muutunud. Samas ei tasu unustada, et esmase kogemuse saab kätte ka karbitootega ja kõige olulisem on lihtsalt kuskilt alustada, et uue tehnoloogilise lahenduse kasulikkus enda jaoks lahti mõtestada. Ei ole tarvis kohe sukelduda kõige uhkemate lahenduste poole – alustuseks piisab sellestki, kui võtta kasutusele näiteks ChatGPT tasuline versioon ja näha, kas see aitab tööprotsesse optimeerida.”

Seotud märksõnad