Marko Laanes: täna peab hea turundaja olema ka vähemalt keskpärane IT-inimene
Turundusmaailm on iga päevaga muutumas aina digitaalsemaks, mistõttu jõuab turule järjest uusi tööriistasid, erinevaid digilahendused tuleb omavahel mõistlikel viisidel üheskoos tööle panna ning kogu uudse tööriistapargi poolt välja paisatud andmed tuleb kuidagi loogiliseks muuta. See on Elisa ärikliendi ja uute teenuste turunduse valdkonna juhi Marko Laanese sõnul kaasa toonud ka olukorra, kus tõeliselt head turundusinimesed peavad ääreti muutuma ka IT-inimesteks.
Turundus on alati olnud tehniline töö. Aastakümneid tagasi tuli meeletult kasuks see, kui turundaja mõistis trükikodade võimeid-piire, täna tuleb aru saada kõigest digitaalsest. Ja mitte ainult aru saada, vaid mida päev edasi, seda enam ka kättpidi IT-teemades sees olla. Erinevaid IT-lahendusi, mis mingit pidi igapäevase turundustööga seotud on, on lihtsalt sellises hulgas, et teistmoodi enam ei saa.
Enamasti ei tähenda see, et turundaja peab suutma asendada arendajat, küll aga seda, et turundaja peab oma töö efektiivsemalt ja nutikamalt ära tegemiseks mõistma tehniliste lahenduste piire ja ideaalis vähemalt mõõdukalt teadma, kuidas neis piirides mängida. Olgu selleks Zapieris automaatsete lahenduste seadistamine, kodulehe HTML-is pisimuudatuste tegemine või HubSpoti integreerimine tänaste töövoogudega, enam kui tihti on need just need tegevused, mis langevad turundustiimi õlule.
IT tiimid aitavad, aga ei asenda
Või vähemalt võiksid langeda. On ilmselge, et kui majas on IT-tiimid on olemas, saab neilt vajadusel tehnilisemate töödega abi. Aga selle abi küsimine ei ole alati mõistlik. Ühelt poolt mängib siin rolli ajaline faktor – IT-tiimi jaoks on palve uus plugin paigaldada või pealkirja värvi muuta järjekorras 15. asi – teisalt ka üldine mõistlikkus ja asjade areng. Mida enam on sunnitud turundustiimid kättpidi tehnilisema poolega kokku puutuma, seda täpsemalt hakkavad nad mõistma täna valitud lahenduste tõeliseid võimeid, peidetud funktsioone ja piiranguid.
Seetõttu on “tehnilise” turunduse maailmas orienteerumine midagi, millele tasuks keskenduda igal spetsialistil, kes valdkonnas tegutsevad. Mõistagi on inimeste huvi ja võimed IT-asjadega hakkama saada erinevad, kuid ei saa salata, et need on oskused, mis on iga päevaga olulisemaks muutumas ja mis on tõusmas oskusteks, mis aitavad tööturul silma paista. Hea copywriter ei jää küll tööle võtmata, kuna ta ei oska ise tekstilõike kodulehe koodis õigesse kohta pista, aga kui kõrvuti on kaks head valikut, kellest üks seda oskab ja teine mitte, on otsus üsnagi ilmselge.
Eesti on väike ning meie ettevõtete turundustiimid enamasti kompaktsed. See tähendab, et tihti peab turundusjuht olema mees nagu orkester ja suutma orienteeruda kümnes erinevas turundusnišis. Ka suuremates turundustiimides on oluline, et inimesed oleks mitmekülgsed ja suudaks lisaks oma põhikompetentsidele panustada ka laiemalt. Kogu tehnilise poolega sina-peal olemine on midagi, mis seda kõike lihtsamaks teeb.
Kuigi juba praegu end kasvõi kõige lihtsamates IT-teemades mugavalt tundvale inimesele võib selle välja toomine tunduda kui millegi ilmselge ära märkimine, siis reaalsus turundusmaailmas muudab selle vajalikuks. Tänaseni leiab hulgaliselt (digi)turundajaid, kelle käsi ei tõuse isegi WordPressi sätetes linnukest vajutama või isegi linki varem avaldatud blogipostitusse lisada. Mingitel juhtudel saab nii hakkama, aga kaua enam nõnda ei sõua – turg ja turundusmetodoloogiad on muutumas ning need oskused ja julgus asju näppida on tõusmas kriitiliselt olulisteks.
Tehnilist julgust saab arendada
Õnneks on see kõik midagi, mida saab parandada. Küll aga nõuab see seda, et tänaseni turunduse tehnilist poolt vältinud inimesed leiaks endas julguse ja tahte eksperimenteerida ning alguses ka põruda. Samas ka seda, et turundusjuhid ja ettevõtted tervikuna julgustaks inimesi neid samme astuma. Mõistagi on tarvis tagada, et kellegi suvaline nupuvajutamine kõike katki ei teeks, kuid mõistliku lähenemisega on võimalik oma töötajatele anda piisavalt mänguruumi, et nad saaks end arendada ja midagi uut õppida.
Inimesed õpivad ja avastavad enamasti kõige efektiivsemalt millegi reaalse kallal töötades, seega on see ka lähtepunkt, mille abil on kõige parem tehnilist poolt arendama hakata. Kui juht näeb, et tiimis on keegi, kes tänaseni Excelist või Wordi-failist kaugemale vaadata ei julge, saab talle anda ülesandeks midagi veidi tehnilisemat teha – proovida üles seada mõni Google’i reklaam või kasvõi muuta kodulehel ära kampaaniatekstid. Kõige selle käigus saab pakkuda juhendamist ja tuge ning võib olla kindel, et järjepidevalt sellist lähenemist rakendades tekib inimeses lõpuks julgus ja tahe seda ja muud sarnast ka iseseisvalt teha.
Sama kehtib ka töötaja enda vaatest. Kui turundaja tunneb, et tema üldine tehniline pädevus ja julgus jääb alla sellele, kus maal on teised, tasub käised üles käärida ja hakata erinevaid asju proovima. Kui võimalik siis ülejäänud tiimi toel põhitööl, kui see aga võimalik pole, siis isiklike projektide raames või kasvõi lihtsalt testkontodega, et näha, kuidas mingi asi töötab ja millised võimalused on tänastes tööriistades peidus, mida lihtsalt seni avastatud poldud.
Turundustöö on alati piiritu ja lõpmatu hulga erinevate tahkudega. Keegi ei saa olla meister kõiges, kuid korralik full-stack turundaja peab kõigest teadma vähemalt natuke. Ja iga päevaga muutub selgemaks, et selle “kõik” seob aina enam kokku tehnoloogia, IT pehmem pool ja nutikad digilahendused. Tasub nendega sõbraks saada ja avastada, mida see maailm pakkuda suudab.